Preambuła
Mając na uwadze treść wytycznych Organizacji Narodów Zjednoczonych w zakresie biznesu i praw
człowieka oraz obowiązujących przepisów prawnych, uznając istotną rolę biznesu w zapewnieniu
poszanowania praw małoletnich (dzieci poniżej 18 roku życia), w szczególności prawa do ochrony ich
godności i wolności od wszelkich form krzywdzenia – Hotel Ach To Tu przyjmuje niniejszy dokument
jako wzór zasad i procedur w przypadku podejrzenia, że dziecku, które przebywa w Hotelu Ach To Tu
dzieje się krzywda oraz w celu zapobiegania takim zagrożeniom oraz jako wzór zasad w relacjach
personelu Hotelu z dziećmi.
I
Politykę ochrony dzieci w Hotelu Ach To Tu będziemy realizować poprzez poniższe zasady.
- Hotel Ach To Tu prowadzi swoją działalność operacyjną z najwyższym poszanowaniem praw
człowieka, w szczególności praw dzieci jako osób szczególnie wrażliwych na ich krzywdzenie. - Hotel Ach To Tu uznaje swoją rolę w prowadzeniu biznesu społecznie odpowiedzialnego i
promowaniu pożądanych postaw społecznych. - Hotel Ach To Tu w szczególności podkreśla istotność prawnego i społecznego obowiązku
zawiadamiania organów ścigania o każdym przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa na
szkodę dzieci i zobowiązuje się szkolić swój personel w tym zakresie. - Hotel Ach To Tu zobowiązuje się edukować personel na temat okoliczności wskazujących, że
dziecko przebywające w obiekcie może być krzywdzone oraz w zakresie sposobów szybkiego i
odpowiedniego reagowania na takie sytuacje. - Jedną z form skutecznego zapobiegania krzywdzeniu dzieci jest identyfikacja dziecka
przebywającego w obiekcie i jego relacji w stosunku do osoby dorosłej, z którą przebywa w
obiekcie. Personel podejmuje wszelkie możliwe kroki zmierzające do przeprowadzenia
identyfikacji dziecka i jego relacji z osobą dorosłą, z którą znajduje się w obiekcie. - Hotel Ach To Tu dba o prawidłowe i bezpieczne relacje jego personelu z dziećmi.
II
Procedura w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka
Procedury Ochrony Dzieci w hotelu Ach To Tu - Zawsze, kiedy jest to możliwe, należy dokonywać identyfikacji dziecka i jego relacji z osobą
dorosłą, z którą przebywa w obiekcie. - W sytuacjach nietypowych i/lub podejrzanych, wskazujących na możliwe ryzyko krzywdzenia
dziecka, identyfikacja jest obowiązkowo przeprowadzana przez pracownika recepcji. - Każdy członek personelu Hotelu jest zobowiązany natychmiast do powiadomienia przełożonego o
zaistnieniu sytuacji nietypowych lub mogących budzić podejrzenia, że możliwe jest ryzyko
krzywdzenia dziecka, a do czasu przybycia przełożonego podjąć możliwe czynności w celu ochrony
dziecka. - Przykłady sytuacji nietypowych oraz mogących budzić podejrzenia krzywdzenia dziecka znajdują
się w Załączniku nr 1. - Aby dokonać identyfikacji dziecka i jego relacji w stosunku do osoby dorosłej, z którą przebywa w
obiekcie, należy:
a) zapytać o tożsamość osobę dorosłą oraz dziecko oraz o relację dziecka w stosunku do
osoby dorosłej, z którą przybyło do obiektu oraz poprosić:
- o dokument tożsamości osoby dorosłej (np. dowód osobisty, prawo jazdy, legitymacja), – o dokument tożsamości dziecka lub inny dokument potwierdzający, że osoba dorosła
ma prawo do sprawowania opieki nad dzieckiem w obiekcie (np. dowód osobisty dziecka,
akt urodzenia dziecka, czy legitymacja szkolna dziecka).
2
b) w przypadku braku dokumentu tożsamości osoby dorosłej i (lub) dziecka można poprosić
o podanie danych osoby dorosłej i (lub) dziecka (imię, nazwisko, adres zamieszkania,
numer PESEL) oraz na podstawie uzyskanych danych poprosić o wskazanie osobę dorosłą
i dziecko o wskazanie relacji między nimi.
c) przykładowy schemat rozmowy z dorosłym i z dzieckiem znajduje się w Załączniku nr 2.
d) jeżeli osoba dorosła nie jest rodzicem lub opiekunem prawnym dziecka, należy zapytać,
czy posiada dokument świadczący o zgodzie rodziców/opiekunów prawnych na
sprawowanie opieki nad dzieckiem (np. pisemne oświadczenie),
e) jeżeli osoba dorosła nie posiada dokumentu zgody rodziców/opiekunów prawnych to
należy poprosić o wyjaśnienie dlaczego nie posiada takiego dokumentu oraz poprosić o
numer telefonu rodziców/opiekunów prawnych, aby zadzwonić w celu wyrażenia ustnej
zgody przebywanie dziecka w obiekcie z obcą osobą dorosłą za ich wiedzą i zgodą, przy
czym zgoda ta powinna być potwierdzona sms-em na numer telefonu podany przez Hotel,
f) w sytuacji wątpliwości co do autentyczności przedłożonej zgody należy również poprosić o
numer telefonu do rodziców/opiekunów prawnych, aby zadzwonić w celu potwierdzenia
autentyczności przedłożonego dokumentu zgody.
- W przypadku oporu ze strony osoby dorosłej co do okazania dokumentu dziecka i/lub wskazania
relacji należy wyjaśnić, że procedura służy zapewnieniu bezpieczeństwa dzieciom korzystającym z
Hotelu Ach To Tu. - Po wyjaśnieniu sprawy w sposób pozytywny należy podziękować za czas poświęcony na
upewnienie się, że dziecko jest pod dobrą opieką i jeszcze raz podkreślić, że procedura ma na celu
zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom. - W przypadku gdy rozmowa nie rozwieje wątpliwości dotyczących podejrzenia wobec dorosłego i
jego intencji skrzywdzenia dziecka, należy dyskretnie powiadomić Przełożonego. Aby nie
wzbudzać podejrzeń, można np. powołać się na konieczność skorzystania ze sprzętów na tyłach
recepcji, prosząc osobę dorosłą, aby poczekała wraz z dzieckiem w holu, restauracji lub innym
miejscu. - Od momentu kiedy pojawiły się pierwsze wątpliwości, zarówno dziecko, jak i osoba dorosła
powinni być pod stałą obserwacją personelu i nie zostawać sami.
10.Przełożony, który został powiadomiony o sytuacji, podejmuje decyzję o zawiadomieniu Policji lub
w razie wątpliwości przejmuje rozmowę z podejrzaną osobą dorosłą w celu uzyskania dalszych
wyjaśnień.
11.W przypadku gdy rozmowa potwierdzi przekonanie o próbie lub popełnieniu przestępstwa na
szkodę dziecka, Przełożony zawiadamia o tym fakcie policję. Dalej stosuje się procedurę w
przypadku okoliczności wskazujących na skrzywdzenie dziecka.
III
Procedura w przypadku okoliczności wskazujących na skrzywdzenie dziecka - Mając uzasadnione podejrzenie, że dziecko przebywające w obiekcie jest krzywdzone, przełożony
niezwłocznie zawiadamia Policję, dzwoniąc pod numer 112 i opisując okoliczności zdarzenia. - W zależności od dynamiki sytuacji i okoliczności, zwłaszcza w sytuacjach nie cierpiących zwłoki
zadzwonić na Policję może osoba, która jest bezpośrednim świadkiem zdarzenia – członek
personelu Hotelu, zawiadamiając jednocześnie o zdarzeniu swojego Przełożonego. - Uzasadnione podejrzenie krzywdzenia dziecka występuje wtedy, gdy:
a) dziecko ujawniło członkowi personelu Hotelu fakt krzywdzenia,
b) członek personelu Hotelu zaobserwował krzywdzenie,
c) inna osoba poinformowała członka personelu Hotelu, że dziecko ujawniło jej fakt
krzywdzenia lub, że ta osoba sama zaobserwowała fakt krzywdzenia dziecka,
d) dziecko ma na sobie ślady krzywdzenia (np. zadrapania, zasinienia), a zapytane odpowiada
niespójnie i/lub chaotycznie lub/i popada w zakłopotanie bądź występują inne okoliczności
mogące wskazywać na krzywdzenie np. znalezienie materiałów pornograficznych z udziałem
dzieci w pokoju osoby dorosłej,
e) zaistniała sytuacja opisana w punkcie II ppkt. 10 lub 11 powyżej.
3 - W sytuacjach określonych w ust. 3 należy uniemożliwić dziecku oraz osobie podejrzewanej o
krzywdzenie dziecka oddalenie się z obiektu. - W uzasadnionych przypadkach można dokonać obywatelskiego zatrzymania osoby
podejrzewanej, zwłaszcza gdy osoba podejrzana wraz z dzieckiem próbuje opuścić Hotel. W takiej
sytuacji do czasu przybycia policji należy trzymać tę osobę pod nadzorem dwóch członków
personelu Hotelu w osobnym pomieszczeniu z dala od widoku innych gości. - W każdym przypadku należy zadbać o bezpieczeństwo dziecka. Dziecko powinno przebywać pod
opieką członka personelu Hotelu do czasu przyjazdu Policji. - W przypadku uzasadnionego podejrzenia, że doszło do popełnienia przestępstwa powiązanego z
kontaktem dziecka z materiałem biologicznym sprawcy (sperma, ślina, naskórek) należy w miarę
możliwości nie dopuścić, aby dziecko myło się oraz jadło/piło do czasu przyjazdu Policji. - Po odbiorze dziecka przez Policję należy zabezpieczyć materiał z monitoringu oraz inne istotne
dowody (np. dokumenty) dotyczące zdarzenia i na wniosek służb przekazać ich kopię listem
poleconym lub osobiście prokuratorowi lub Policji. - Po interwencji należy opisać zdarzenie w dzienniku zdarzeń podejrzenia krzywdzenia dzieci.
IV
Zasady bezpiecznych relacji członków personelu Hotelu Ach To Tu z dziećmi
Naczelną zasada wszystkich czynności podejmowanych przez personel Hotelu jest działanie
dla dobra dzieci i w ich najlepszym interesie.
Personel Hotelu traktuje dzieci z szacunkiem oraz uwzględnia ich godność i potrzeby.
Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec dziecka w jakiejkolwiek formie.
Personel Hotelu realizując te cele działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów
wewnętrznych instytucji oraz swoich kompetencji.
Zasady bezpiecznych relacji z dziećmi obowiązują wszystkich członków personelu Hotelu.
Relacje personelu z dziećmi
Personel Hotelu jest zobowiązany do utrzymywania profesjonalnej relacji z dziećmi i
każdorazowego rozważenia, czy reakcja, komunikat bądź działanie wobec dziecka są adekwatne do
sytuacji, bezpieczne, uzasadnione.
Należy działać w sposób otwarty i przejrzysty dla innych, aby zminimalizować ryzyko błędnej
interpretacji danego zachowania.
Komunikacja z dziećmi - W komunikacji z dziećmi należy zachować cierpliwość i szacunek.
- Należy słuchać uważnie dzieci i udzielać im odpowiedzi adekwatnych do ich wieku i danej sytuacji.
- Nie wolno zawstydzać, upokarzać, lekceważyć i obrażać dziecka.
- Nie wolno krzyczeć na dziecko w sytuacji innej niż wynikająca z bezpieczeństwa dziecka lub innych
dzieci. - Nie wolno ujawniać informacji dotyczących dziecka wobec osób nieuprawnionych (np. danych
osobowych dziecka, jaki okres czasu będzie mieszkać w Hotelu lub z kim przyjechało). - Podejmując decyzje dotyczące dziecka należy poinformować je o tym, starać się brać pod uwagę
jego oczekiwania. - Należy szanować prawo dziecka do prywatności. Odstąpienie od tej zasady jest możliwe jedynie w
celu ochrony dziecka. - Jeśli pojawi się konieczność porozmawiania z dzieckiem na osobności, należy zostawić uchylone
drzwi do pomieszczenia i zadbać, aby być w zasięgu wzroku innych. Można też poprosić drugiego
członka personelu Hotelu o obecność podczas takiej rozmowy. - Nie wolno zachowywać się w obecności dzieci w sposób niestosowny. Obejmuje to używanie
wulgarnych słów, gestów i żartów, czynienie obraźliwych uwag, nawiązywanie w wypowiedziach
4
do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej oraz wykorzystywanie wobec dziecka relacji władzy
lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby).
10.Należy zapewnić dzieci, że jeśli czują się niekomfortowo w jakiejś sytuacji, wobec konkretnego
zachowania czy słów, mogą o tym powiedzieć rozmówcy lub wskazanej osobie i mogą oczekiwać
odpowiedniej reakcji i/lub pomocy.
Działania z dziećmi - Należy traktować dzieci równo bez względu na ich płeć, orientację seksualną,
sprawność/niepełnosprawność, status społeczny, etniczny, kulturowy, religijny i światopogląd. - Nie wolno nawiązywać z dzieckiem jakichkolwiek relacji romantycznych lub seksualnych ani
składać mu propozycji o nieodpowiednim charakterze. Obejmuje to także seksualne komentarze,
żarty, gesty oraz udostępnianie dzieciom treści erotycznych i pornograficznych bez względu na ich
formę. - Nie wolno utrwalać wizerunku dziecka(filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla potrzeb
prywatnych. Dotyczy to także umożliwienia osobom trzecim utrwalenia wizerunku dzieci. Nie
dotyczy to monitoringu hotelowego, który działa w hotelu w celu zapewnienia bezpieczeństwa
wszystkim gościom hotelowym oraz w celu ochrony mienia Hotelu. - Nie wolno proponować dzieciom alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji , jak
również używać ich w obecności dzieci. - Wszystkie ryzykowne sytuacje, które obejmują zauroczenie dzieckiem przez pracownika lub
pracownikiem przez dziecko, muszą być raportowane Przełożonemu. W przypadku bycia ich
świadkiem należy reagować stanowczo, ale z wyczuciem, aby zachować godność osób
zainteresowanych.
Kontakt fizyczny z dziećmi
Każde przemocowe działanie wobec dziecka jest niedopuszczalne. Istnieją jednak sytuacje, w
których fizyczny kontakt z dzieckiem może być stosowny i spełnia zasady bezpiecznego kontaktu: jest
odpowiedzią na potrzeby dziecka w danym momencie, uwzględnia wiek dziecka, etap rozwojowy,
płeć, kontekst kulturowy i sytuacyjny. Nie można jednak wyznaczyć uniwersalnej stosowności
każdego takiego kontaktu fizycznego, ponieważ zachowanie odpowiednie dla jednego dziecka może
być nieodpowiednie wobec innego. Należy kierować się zawsze swoim profesjonalnym osądem,
słuchając obserwując i odnotowując reakcję dziecka, pytając je o zgodę na kontakt fizyczny (np.
przytulenie) zachowując świadomość, że nawet przy dobrych intencjach taki kontakt może być
błędnie zinterpretowany przez dziecko lub osoby trzecie. - Nie wolno bić, szturchać, popychać ani w jakikolwiek sposób naruszać integralności fizycznej
dziecka. - Nigdy nie należy dotykać dziecka w sposób, który może być uznany za nieprzyzwoity lub
niestosowny. - Zawsze należy być przygotowanym na wyjaśnienie swoich działań.
- Nie wolno angażować się w takie aktywności jak łaskotanie, udawane walki z dziećmi czy brutalne
zabawy fizyczne. - Kontakt fizyczny z dzieckiem nigdy nie może być niejawny bądź ukrywany.
- W przypadku bycia świadkiem jakiegokolwiek z wyżej opisanych zachowań i lub sytuacji ze strony
innych dorosłych lub dzieci zawsze należy poinformować o tym Przełożonego i postępować
zgodnie z obowiązującą procedurą interwencji. - Jakikolwiek kontakt z dziećmi w hotelu poza godzinami pracy jest zabroniony.
- Kontakt fizyczny z dzieckiem jest dozwolony w szczególności sytuacji gdy dziecko niszczy mienie
Hotelu w celu zapobieżenia niszczenia mienia oraz w przypadku dziecko atakuje fizyczne drugą
osobą, w tym zwłaszcza drugie dziecka, w celu przerwania tego ataku.
5
V
Korzystanie z hotelu Ach To Tu przez osoby małoletnie samodzielnie, bez jednoczesnej obecności
rodziców/opiekunów prawnych. - Małoletnie dzieci do ukończenia 13 roku życia nie mają prawa do samodzielnego zakwaterowania
w Hotelu bez rodziców/opiekunów prawnych lub osób upoważnionych przez rodziców. W Hotelu
dzieci te mogą przebywać jedynie pod opieką rodziców/opiekunów prawnych lub osób
upoważnionych przez rodziców/opiekunów prawnych. - Małoletnie dzieci posiadające ukończony 13 rok życia mogą samodzielnie zostać zakwaterowane
w Hotelu i przebywać w nim bez jednoczesnej obecności rodziców/opiekunów prawnych pod
warunkiem uprzedniego zarezerwowania pokoju hotelowego dla tego dziecka przez
rodziców/opiekunów prawnych. - Rodzice/opiekunowi prawni rezerwując pokój małoletniemu, o którym mowa w ust. 2 powinni w
rezerwacji podać okres samodzielnego pobytu dziecka w Hotelu, dane osobowe dziecka (imię i
nazwisko, miejsce zamieszkania, datę urodzenia, numer telefonu dziecka jeżeli posiada telefon,
serie i numer dokumentu tożsamości jeżeli dziecko posiada taki dokument) oraz podać własne
dane osobowe (imię i nazwisko, miejsce zamieszkania oraz numery telefonu do kontaktu nimi)
oraz zaznaczyć w rezerwacji, że wyrażają zgodę na samodzielne zakwaterowanie dziecka w
Hotelu. - Małoletnie dziecko posiadające ukończony 13 rok życia, które przybyło do hotelu w celu
skorzystania z uprzednio zarezerwowanego pokoju hotelowego niezależnie od wyrażonej zgody w
rezerwacji, powinno mieć ze sobą pisemną zgodę rodziców/opiekunów prawnych na jego
samodzielne zakwaterowanie w hotelu z danymi zgodnymi z rezerwacją. - W przypadku przybycia do hotelu dziecka posiadającego ukończony 13 rok życia bez opieki osoby
dorosłej w celu skorzystania z uprzednio zarezerwowanego przez rodziców/opiekunów prawnych
pokoju, które nie posiada pisemnej zgody rodziców/opiekunów prawnych na jego samodzielne
zakwaterowanie w hotelu, lub uzasadnionych wątpliwości co do autentyczności przedłożonej
przez małoletniego pisemnej zgody – wówczas należy zadzwonić na podane w rezerwacji numery
telefonów rodziców w celu udzielenia przez nich wyjaśnień przyczyn braku posiadania przez
dziecko pisemnej zgody samodzielne zakwaterowanie dziecka w hotelu. W sytuacji gdy rozmowa
telefoniczna nie będzie nasuwać podejrzeń co do tożsamości rodziców/opiekunów prawnych oraz
co do rzeczywistych przyczyn nieposiadania przez dziecko pisemnej zgody na samodzielne
zakwaterowanie rodzice powinni potwierdzić ustnie tę zgodę podczas rozmowy telefonicznej,
którą należy natychmiast potwierdzić sms-em wysłanym na numer telefonu wskazany przez Hotel.
Rozmowę z rodzicami/opiekunami prawnymi należy prowadzić w miarę możliwości formie videorozmowy.
W przypadku co najmniej trzykrotnej bezskutecznej próby skontaktowania się Hotelu z
rodzicami/opiekunami prawnym oraz co najmniej trzykrotnej próby skontaktowania się dziecka z
rodzicami należy Hotel może skontaktować się z Policją. - W czasie samodzielnego przebywania w hotelu na zasadach określonych powyżej personel Hotelu
powinien zwrócić szczególną uwagę na zachowanie małoletniego, w tym zwłaszcza na kontakty
małoletniego z innymi osobami. Wszystkie osoby przebywające w Hotelu towarzystwie
małoletniego przebywającego w hotelu bez rodziców/opiekunów prawnych mogą zostać
poproszone o wylegitymowanie się i mogą zostać im zadane pytania w celu ustalenia jej relacji z
osoba małoletnią. Małoletniemu również mogą zostać zadane pytania w celu ustalenia jego relacji
z osobą dorosłą, z którą kontaktuje się w Hotelu. - Ponadto w sytuacjach nietypowych i/lub podejrzanych, wskazujących na możliwe ryzyko
krzywdzenia dziecka stosuje się odpowiednio wszelkie procedury przewidziane w niniejszych
standardach. - Hotel zwraca uwagę rodzicom/opiekunom prawnym, że samodzielne zakwaterowanie dziecka w
hotelu, o którym mowa w niniejszym punkcie V powinno mieć miejsce w sytuacjach wyjątkowych i
odbywa się na ryzyko rodziców/opiekunów prawnych albowiem rodzice/opiekunowie prawni
6
ponoszą odpowiedzialność prawną za małoletnich. Zwłaszcza w przypadku, gdy osoba małoletnia
stanie się ofiarą przestępstwa będąc bez opieki rodziców/opiekunów prawnych lub innych obcych
osób dorosłych za ich zgodą, to sąd rodzinny może podważyć prawidłowe sprawowanie władzy
rodzicielskiej. Hotel bowiem nie ponosi odpowiedzialności za szkody wyrządzone małoletniemu
będącemu w Hotelu bez rodziców/opiekunów prawnych lub innych obcych osób dorosłych za ich
zgodą, zwłaszcza gdy małoletni stanie się ofiarą przestępstwa ze strony innego gościa Hotelu lub
innej osoby. - W przypadku przybycia do Hotelu dziecka bez opieki rodzica/opiekuna prawnego w celu
skorzystania z uprzednio niezarezerwowanego przez rodziców/opiekunów prawnych pokoju Hotel
może odmówić wynajęcia pokoju temu dziecku. Hotel wówczas zażąda od tego małoletniego jego
danych (imienia i nazwiska, miejsca zamieszkania, wieku, numeru telefonu do jego
rodziców/opiekunów prawnych, dowodu tożsamości). W razie odmowy podania powyższych
danych lub nie odbierania telefonu przez rodziców/opiekunów prawnych lub gdy rozmowa pod
podanym numerem telefonu budzi jakiekolwiek wątpliwości zwłaszcza, czy rozmówca jest
rodzicem/opiekunem prawnym tego dziecka, a także w razie odmowy rodzica/opiekuna prawnego
osobistego odbioru dziecka z Hotelu, Hotel skontaktuje się z Policją. Do czasu przybycia Policji lub
rodzica/opiekuna prawnego dziecko nie może opuścić Hotelu.
VI
Słowniczek:
Na potrzeby niniejszego dokumentu zostało doprecyzowane znaczenie poniższych pojęć: - Dziecko to każda osoba poniżej 18 roku życia.
- Obca osoba dorosła to każdy człowiek powyżej 18 roku życia, który nie jest dla dziecka jego
rodzicem lub opiekunem prawnym. - Krzywdzenie dziecka oznacza popełnienie na jego szkodę przestępstwa lub usiłowanie
popełnienia przestępstwa na szkodę dziecka, a także przygotowanie do popełnienia przestępstwa
na szkodę dziecka. - Przestępstwo na szkodę dziecka – na szkodę dzieci mogą być popełnione wszystkie
przestępstwa, jakie mogą być popełnione przeciwko osobom dorosłym (np. gwałt), a dodatkowo
przestępstwa, które mogą być popełnione wyłącznie przeciwko dzieciom (np. wykorzystywanie
seksualne z art. 200 kodeku karnego). - Personel Hotelu – osoby zatrudnione przez Firmę Ach To Tu Mikołaj Sołtysiak na podstawie
umowy o pracę, umowy zlecenia, umowy o dzieło oraz osoby świadczące usługi na rzecz Hotelu
Klubu w ramach prowadzonych przez nich działalności gospodarczej, wolontariusze, stażyści,
praktykanci. - Przełożony – to Mikołaj Sołtysiak, a w przypadku jej nieobecności jego pełnomocnik Marta
Sołtysiak. VII
Inne postanowienia
Małoletni korzystając usług z Hotelu zobowiązani są przestrzegać reguł dobrego zachowania, w tym
zwłaszcza szanować innych małoletnich oraz dorosłych, w tym personel Hotelu, szanować mienie
Hotelu oraz udzielać prawdziwych informacji w sytuacjach, w których zgodnie z niniejszymi
standardami danych informacji powinni udzielić.
IX
Podstawa prawna niniejszych standardów oraz ich udostępnienie. - Obowiązek wprowadzenia niniejszych standardów wynika z art. 22c ust. 3 ustawy z dnia 13 maja
2016r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (Dz. U. z 2023r. poz.
1304 z późn. zm.). - Niniejsze standardy obowiązują od dnia 15 lutego 2024r.
7 - Niniejsze standardy są udostępnione na stronie internetowej hotelu oraz są wywieszone w
recepcji hotelu w wersji zupełnej oraz skróconej, przeznaczonej dla małoletnich. Wersja skrócona
zawiera informacje istotne dla małoletnich.
Mikołaj Sołtysiak
Załącznik nr 1:
Przykłady sytuacji mogących budzić podejrzenia lub wskazywać na krzywdzenie dziecka
UWAGA! Wystąpienie niektórych poniższych wskaźników nie oznacza automatycznie, że dochodzi do wykorzystywania
małoletniego. Ważne jest, żeby zachować czujność i zwracać uwagę na sytuacje, które mogą wzbudzić niepokój. Sytuacją
niepokojącą będzie również taka, w której relacja osoby dorosłej i dziecka nie wydaje się swobodna i opiekuńcza.
RECEPCJA - Gość nie chce podać swoich danych osobowych ani danych dziecka.
- Gość zabiera dziecko bezpośrednio do pokoju, sprawia wrażenie jakby nie chciał, żeby dziecko
nawiązało kontakt z osobą pracującą w recepcji. - Gość oświadcza, że nie ma dokumentów swoich i/lub dziecka; nie chce udzielić wyjaśnień.
- Gość, który melduje się z dzieckiem, zaprasza inne osoby, które nie są gośćmi obiektu (osoby takie
mogą pojawiać się na krótki czas). - Gość płaci gotówką albo kartą prepaid. Płaci codziennie (nie wie, na ile się zatrzyma) albo prosi
kogoś innego, żeby opłacił nocleg. - Gość wynajmuje pokój na godziny albo nie na cały dzień; lub wynajmuje pokój na bardzo długi
okres. - Gość przywozi ze sobą gadżety czy przedmioty, które mogą być przekazywane dzieciom jako
prezenty. - Gość, który przyjeżdża z dzieckiem, nie ma bagażu albo przyjeżdża z bardzo małym bagażem
(podręczna torba/aktówka). - Gość pojawia się w obiekcie z dzieckiem, z którym wcześniej nie meldował się w recepcji.
10.Gość zachowuje się wobec dziecka w sposób nacechowany seksualnie, a relacja między osobą
dorosłą a dzieckiem nie wydaje się naturalna i opiekuńcza.
11.Gość z dzieckiem wynajmuje pokój, w którym jest mniej łóżek niż meldowanych osób – np. łóżko
małżeńskie. Dziecko jest ubrane w sposób nieodpowiedni do pogody albo nieadekwatny
względem osoby dorosłej, z którą przyjechało do obiektu.
12.Podczas rejestracji dziecko wydaje się niespokojne, zestresowane czy zmuszone do przebywania w
obiekcie z osobą dorosłą.
13.Dziecko przychodzi do obiektu późno w nocy lub w czasie, kiedy powinno być w szkole.
14.Dziecko nie wie, gdzie jest albo pytane o cel podróży podaje niespójne odpowiedzi.
RESTAURACJA - Gość przychodzi do baru lub restauracji z dzieckiem, z którym nie był zameldowany w obiekcie.
- Osoby z zewnątrz, niezameldowane w obiekcie, zdają się szukać klientów i coś im oferować
(możliwe, że będą chciały pośredniczyć w przekazaniu kontaktów do dzieci). - Gość dopytuje się o usługi seksualne dla dorosłych, w tym z młodymi osobami (np. zasłyszana
rozmowa w barze czy restauracji). - Nastolatki czekają przy stole albo w barze na osobę dorosłą, która je odbiera i nie wydaje się być
ich rodzicem czy opiekunem (możliwe, że jest to klient, sutener albo handlarz ludźmi). - Dzieci, które wydają się być bez opieki, proszą o jedzenie, napoje czy pieniądze.
- Wymiana gotówki pomiędzy osobą dorosłą a dzieckiem (wymiana może budzić podejrzenie
przekazywania wynagrodzenia za usługi). - Dzieci wydają się niespokojne, zdenerwowane i unikają kontaktu wzrokowego.
- Podczas pobytu osoba dorosła i dziecko nie przychodzą do sali na śniadanie.
- Osoba dorosła zachowuje się w sposób nacechowany seksualnie wobec dziecka – nie jest to
naturalna i opiekuńcza relacja. - Dorosły podaje dziecku alkohol.
8
SŁUŻBA PIĘTER (POKOJOWE) - Wywieszka “Nie przeszkadzać” ciągle widoczna na drzwiach pokoju, w którym przebywają dzieci.
- Brak zgody na sprzątanie pokoju przez cały pobyt gościa, jeżeli pobyt ten jest dłuższy np. 7 dni.
- Dużo banknotów/gotówki zauważonych w pokoju (może świadczyć o nielegalnych płatnościach).
- Dzieci pozostawione bez opieki przez długi czas w pokoju lub w ogóle nie wychodzą z pokoju (np.
donoszone jest im jedzenie). - Zauważone w pokoju w dużej liczbie komputery, telefony komórkowe, czytniki do kart
płatniczych. - Osoba dorosła i dzieci nieczęsto wychodzą z pokoju, prawie wcale nie wychodzą albo wychodzą
tylko w godzinach, kiedy mało gości przemieszcza się po obiekcie. - W pokoju znajdują się ubrania dziecięce albo zabawki, mimo że dziecko nie zostało zameldowane
w obiekcie. - Osoby dorosłe, które nie są gośćmi obiektu np. korzystają jedynie z restauracji, zdają się
obserwować okolicę i czekają na gościa, który przyjechał z dzieckiem, a następnie idą z gościem i
dzieckiem do jego pokoju. - Zauważona duża ilość alkoholu albo narkotyki w pokoju, w którym osoba dorosła zameldowała się
z dzieckiem.
10.W pokoju, w którym osoba dorosła zameldowała się tylko z dzieckiem/ dziećmi, znajdują się
prezerwatywy etc. zostawione w widocznym miejscu.
Załącznik nr 2:
Przykładowy schemat rozmowy z dorosłym i z dzieckiem podczas identyfikacji.
Podczas rozmowy z osobą dorosłą należy zachować spokój, być uprzejmym i cierpliwym.
Na początku rozmowy warto poinformować osobę dorosłą, że w Hotelu Ach To Tu obowiązują
procedury ochrony dzieci i w związku z tym pracownik może zadać dodatkowe pytania w celu
weryfikacji danych dziecka lub relacji łączącej go z dorosłym.
Mogą zaistnieć sytuacje, w których osoba dorosła będzie czuła się niekomfortowo, wyrazi swój
sprzeciw albo niezadowolenie. NIE MUSI to oznaczać, że jest ona potencjalnym przestępcą.
Przykład rozmowy z klientem:
„W naszym hotelu obowiązują procedury ochrony dzieci, w związku z tym, w momencie rejestracji
prosimy o przedstawienie dokumentów tożsamości wszystkich osób będących gośćmi. Czy dziecko
ma przy sobie dokument tożsamości?» (legitymacja, paszport, dowód osobisty).
Jeżeli dziecko nie posiada dokumentu lub po jego sprawdzeniu, nie ma pewności, że osoba dorosła
jest prawnym opiekunem dziecka, możemy zadać poniższe pytania, które pomogą określić sytuację: - Jak nazywa się dziecko, ile ma lat?
- Czy jest Pan/Pani rodzicem/prawym opiekunem dziecka? lub czy dziecko jest z Panem/Panią
spokrewnione? - Czy ma Pan/Pani dokument uprawniający do sprawowania opieki nad dzieckiem.
- Czy ma Pan/Pani zaświadczenie od opiekunów dziecka, że przebywa ono pod Pana/Pani opieką?
- Czy ma Pan/Pani telefon do opiekunów dziecka, żebyśmy mogli to potwierdzić?
- W jakim celu podróżuje Pan/Pani z dzieckiem?
Przykładowa rozmowa z dzieckiem: - Jak się nazywasz, jak masz na imię, ile masz lat? Gdzie mieszkasz?
- Kim jest osoba, z którą przyszedłeś/przebywasz/podróżujesz?
- Czy znacie się dobrze z tym Panem/Panią?
- Gdzie są twoi rodzice?
- Chcielibyśmy się z nimi skontaktować – czy masz do nich numer telefonu?
Jeżeli dorosły odpowiada za dziecko, informujemy, że chcemy porozmawiać z dzieckiem.
Jeżeli dorosły utrudnia kontakt z dzieckiem, możemy podkreślić, że w sytuacji, kiedy niemożliwe jest
ustalenie tożsamości dziecka, będziemy musieli zawiadomić policję.